Debiteurenbeheer zelf doen of uitbesteden: wat zijn de voordelen?

Het debiteurenbeheer zelf doen of dat juist uitbesteden? Wat zijn de voordelen van extern debiteurenbeheer en hoe zorgt het ervoor dat u verder kunt met uw core-business? We zetten de definitie en voordelen van uitbesteden voor u op een rij. Extern debiteurenbeheer kan u op verschillende manieren ontlasten en helpt specialistische kennis in te zetten die de kans op vlotte betalingen van uw facturen zo groot mogelijk maakt.

We gaan allereerst in op de definitie van debiteurenbeheer en de mogelijkheden die u heeft om betalingen op tijd binnen te krijgen. U kunt het debiteurenbeheer uitbesteden of dat zelf doen, in veel van de gevallen blijkt het een behoorlijke last voor veel ondernemingen te zijn. Ieder heeft z’n core-business met de specialistische vakkennis die daarvoor nodig is. Een bureau voor extern debiteurenbeheer kan wat dat betreft van grote toegevoegde waarde zijn, mits u weet hoe daar optimaal gebruik van te maken.

Debiteurenbeheer definitie

Wat is (extern) debiteurenbeheer eigenlijk? We kennen het ook wel als credit management, een internationaal meer aansprekende naam. Het betekent dat u als ondernemer meer grip krijgt op de inkomende geldstromen. Het doel daarvan is uiteindelijk voor een gezonde kaspositie te zorgen.

Dat is een financiële mond vol, wat betekent het in de praktijk? Zolang u zelf uw debiteurenbeheer voert dient u doorlopend in de gaten te houden welke facturen er open staan en hoe lang debiteuren nog de tijd hebben om die te voldoen. U dient in te schatten wanneer u het geld ontvangt en hoe dat vervolgens van invloed is op de hoeveelheid geld die u in kas heeft. Die hoeveelheid geld is direct van invloed op uw werkkapitaal en liquiditeit, wat grote gevolgen kan hebben voor de rest van uw onderneming. Het is wat dat betreft van groot belang om een goede kaspositie te hebben en te behouden.

Maakt u gebruik van extern debiteurenbeheer? Dan heeft u de mogelijkheid om deze werkzaamheden uit te besteden aan een bedrijf dat daar doorlopend mee bezig is. U kunt er zeker van zijn dat er specialisten bezig zijn met het innen van openstaande facturen. Zij houden bovendien een oogje in het zeil met betrekking tot de kaspositie. Het resultaat? U kunt ondernemen op de wijze zoals u dat gewend bent, zonder dat u er omkijken naar hoeft te hebben dat de betalingen op tijd binnenkomen.

Betalingen op tijd binnenkrijgen

Het debiteurenbeheer richt zich vooral op het op tijd binnenkrijgen van de betalingen die er uit staan. Op het moment dat u werkzaamheden verricht of u diensten levert kunt u daar vervolgens een factuur voor sturen. Er is standaard sprake van een betalingstermijn van 30 dagen voor bedrijven en overheden, mits u niet anders overeengekomen bent. Dat betekent dat u het geld na ongeveer een maand tijd op de rekening dient te hebben staan. U kunt het geld vervolgens gebruiken om aan uw eigen lopende verplichtingen te voldoen of nieuwe investeringen te doen.

Het is van groot belang dat de betalingen op tijd binnenkomen, terwijl het aan de andere kant een bekend probleem is bij ondernemingen. ‘Debiteuren’ vormt bij veel van de bedrijven één van de belangrijkste balansposities. Het is een post die vlak achter de salarissen staat, twee elementen die elkaar behoorlijk in de weg kunnen zitten. Het debiteurenbeheer behoort over het algemeen toe aan de administratieve afdeling die op vrijdagmiddag nog een rondje belt om eens na te gaan hoe het ervoor staat met de betalingen. De administratie ziet het niet als een van hun kerntaken en zal er daarom slechts beperkte tijd en moeite in steken. Over het algemeen volgt er daarna nog een herinnering en een aanmaning, maar een actieve houding ontbreekt in veel van de gevallen. Zowel het MKB als grotere ondernemingen hebben daarmee te maken.

Het op tijd binnenkrijgen van de betalingen is daardoor voor veel ondernemingen een probleem. Hier valt door middel van goed (extern) klantenbeheer effectief wat aan te doen. Het helpt om tijdig voor de betalingen te zorgen die er open staan, waardoor de kaspositie verbetert en de post ‘debiteuren’ in omvang af kan nemen.

Ieder z’n core-business

Ieder heeft z’n core-business. Het is van belang om dat te herkennen, te erkennen en daar vervolgens ook optimaal gebruik van te maken. Heeft u een succesvolle onderneming die diensten levert of goederen verkoopt? De kans is groot dat u uitstekend weet hoe uw producten in elkaar zitten of wat de toegevoegde waarde is van uw diensten. Met uw kennis van klantenbeheer is het wellicht wat minder gesteld. Dat is geen probleem, zolang de debiteuren hun facturen netjes binnen de betalingstermijn blijven voldoen. Beginnen de betalingen langer open te staan? Het betekent dat u relatief veel resources beschikbaar dient te maken voor het innen van die facturen.

Wij hebben als bureau voor klantenbeheer de expertise en ervaring waar u naar zoekt. Voor ons vormt het klantenbeheer de core-business. Dat betekent dat we onze systemen zo hebben ingericht dat we u efficiënt van dienst kunnen zijn. Bovendien beschikken we over specialisten die hier ervaring mee hebben en uitstekend weten wat er van ze verwacht wordt. Het resultaat is een vlotte en effectieve werkwijze die u helpt om de openstaande betalingen succesvol te incasseren. Daar hoeft u aan de andere kant nauwelijks tijd en moeite in te steken. Bovendien betaalt u een scherp bedrag aan kosten, voordeliger dan wanneer u daar zelf mee aan de slag zou gaan. We zorgen er met het externe klantenbeheer op die manier graag voor dat een ieder bij z’n core-business kan blijven en we samen zorgen voor een maximale toegevoegde waarde.

Bureau voor debiteurenbeheer

We zijn een bureau voor klantenbeheer en weten daardoor bijvoorbeeld wat de veelvoorkomende problemen op dit gebied zijn. Multinationals en andere zeer grote bedrijven slagen erin een goede afdeling voor credit management op te zetten. Daar zitten veel resources in, voor veel andere bedrijven is het verstandiger dit uit te besteden.

Wij weten precies waarom we moeten bellen, wanneer we moeten bellen en hoe we het gesprek het best in kunnen gaan. We kennen de redenen die debiteuren opgeven voor te late betalingen en weten bijvoorbeeld juridisch welke consequenties dat heeft. Het betekent dat we op de juiste wijze kunnen reageren en we financieel voor een zo gunstig mogelijke afwikkeling kunnen zorgen. We houden de liquiditeitsprognose en het kasstroomoverzicht goed voor u in de gaten. Het zijn termen waar u wellicht niet direct mee uit de voeten kunt. Dat geeft goed aan waarom het een uitstekend idee is om gebruik te maken van extern klantenbeheer en er daarmee voor te zorgen dat u de betalingen op tijd binnenkrijgt.

Extern klantenbeheer vraagt om een specifieke combinatie van excellente vaardigheden. De administratie is daar lang niet in alle gevallen goed voor geschikt. Wij gaan er graag voor u mee aan de slag of kunnen u meer vertellen over hoe we onze core-business optimaal voor u inrichten. Benieuwd naar de mogelijkheden om het klantenbeheer uit te besteden of de kosten waar u rekening mee dient te houden? Neem contact met ons op, dan vertellen we u er uiteraard graag meer over.